Svend Hjorth

.

  • Øg font størrlesen
  • Standard font størrelse
  • Mindsk font størrelsen

Danmarks Jernbanemuseum

Email Udskriv PDF

 

Danmarks Jernbanemuseum har en fin udstilling i Odense. Der er udstillet en lang række af det materiel der har været anvendt på de danske jernbaner siden starten i 1847.

Her er der mulighed for en spændende dag for børn i alle aldre.

Museet er indrettet i de gamle remisser hvor de fynske privatbaner havde deres materiel og værksteder. Museet har især mange damplokomotiver udstillet, både indendørs og udendørs.

På første sal er der mange udstillede modeller, mange i størrelsen 1:10, og det gamle H0 anlæg der i mange år stod på Københavns Hovedbanegaard kører stadig til glæde for især børnene.

Desværre må vi nøjes med Danmarks første lokomotiv, Odin, i model. Det originale lokomotiv blev skrottet allerede omkring 1870, hvor flere dele af lokomotivet blev genbrugt i andre lokomotiver. Der eksisterer end ikke et ordentligt foto af det gamle lokomotiv. Det bliver derfor spændende når den kopi der er under bygning engang bliver færdig.

 

 

 

 

 

Tidligere tiders internationale restaurant vogne er repræsenteret af en flot blå vogn. Køkkenet er ikke lige så flot som salongen! 

Samlingen af Kongevogne der har været i Danmark er næsten komplet. Der mangler kun de aller ældste. 

Kongevognene er alle udvendig mærket med kroner og kongernes våbenskjold. Inde i salongerne er den komfort og udsmykning i tidens stil.

Postvognen der er udstillet er "bemandet" af to postfunktionære der er igang med at sortere post, medens toget bumler ud af sporet.

Når man går ind i vognen begynder den at rumle og ryste så alle får en fornemmelse af de arbejdsforhold der var i toget.

I hjørnet står kakkelovnen der sikrede varmen under de natlige køreture gennem kolde vintre.

 

 

 

 

 

 

Dobbeltdækkervogne er ikke en ny opfindelse. Der er opstillet et lille Kystbanetog med en O maskine og en af de tidlige dobbeltdækkervogne. Den har ikke nutidens komfort, specielt på 1. sal hvor der er noget lavloftet.

De mange damplokomotiver er fra forskellige tider. De ældste er åbne små maskiner medens de sidste store maskiner er imponerende. 

 

Dieseldriften begyndte med små Triangel vogne. Der er to af dem, begge restaureret.

Diesellokomotiverne er repræsenteret af MX maskinen fra Frichs, leveret før anden verdenskrig, og MX og MY maskinerne leveret af NOAB i Trolhättan.

Der er en fin samling af rangertraktore. den ældste er "Gamle Ole", et dampdrevet lille rangerlokomotiv der har været anvendt bl. a. på havnebanen i Frederikshavn og en række dieseltraktore produceret hos Pedershaab i Brønderslev. T 57, der blev anvendt i Olsenbanden På Sporet er alle Olsenbanden fans foretrukne tog.

Jernbanernes arbejdsmaterial er vist med et ældre hjælpetog med en kranvogn. En nyere Mercedes lastvøgn der kan køre både på landevej og skinner står parat til at rykke ud.

For at inspicerer skinnerne er der flere fantasifulde køretøjer. Flere ombygge personbiler, skinnecykler og hånddrevne dresiner.


Google Map

ContentMap by Turismo.eu
Newer news items: