Motoren efterses først for olie. Oliepåfyldningen åbnes og det kontrolleres at der er olie op til ca 5 mm fra kanten. Normalt er en oliekontrol pr dag tilstrækkelig. Skal der påfyldes olie anvendes en normal motorolie.
Vandet kontrolleres. Køleren skal være helt fuld af vand, er den det ikke efterfyldes vand.
Der påfyldes benzin. Det skal være en blyholdig benzin.
Motorens nikkeværk smøres med oliekanden, Tag den rigtige kande, dyre dråber må ikke spildes.
Benzinhanen åbnes.
Chokeren lukkes, dvs. skærmen for indsugningen lukkes helt.
Karburatoren fyldes helt ned benzin, flyderen hæves indtil benzinen lige kommer ud af det lille hul.
Der sikres at stopperen står på M
Regulatoren stilles så den står lodret. Den skal forblive i denne stilling, det giver den rigtige hastighed.
Håndsvinget drejes i et raskt tempo et par gange. Så skulle den starte. Gør den undtagelsesvist ikke prøves igen igen.
Der slås et par gange på messingklokken. Remmen strammes, og holdes stram med den blå gamle klokke.
H vis der er stor vægt på karrusellen, kan man trække lidt ekstra i remstrammeren, indtil den rigtige hastighed er nået.
Der ringes et par gange med messingklokken.
Remstrammeren hænges i snoren, så remmen slækkes.
Karruselføreren står op på bremseren, indtil karrusellen står stille.
Benzinhanen lukkes
Stopperen sættes på A. Ophører tændingen ikke, tryk da på stopperen indtil motoren står helt still.
Svend Hjorth 98934585 29211068